Kampen fortsätter i Köpenhamn. Kidsen ger inte upp! Så oerhört hedervärt och strongt av alla som faktiskt slåss för sin sak.
Men nu kommer då den gamla vanliga trallen från mediaetablissemanget. Så fort det uppstått en politisk konflikt kommer de gamla 68-rävarna fram, ni vet de som sjöng lite kampsånger om de modiga folken i centralamerika, och tror att dom kan utläsa några spår av sina tonårsuppror i dagens politiska konflikter.
Johanne Hildebrant är en typisk gammal proggråtta som tror att hon vet allt för att hon varit lite ängageeerad i sina ungdomsår.
Så nu när det uppstår massiva kravaller hytter hon lite mot sin egen spegelbild och skriker om bortskämda medelklassungar som borde engagera sig i något ”vettigt”. Med vettigt åsyftas att man skall engagera sig för världens fattiga som inte finns på denna del av jordklotet. Klappa negrerna lite på huvudet och journalistkarriären är räddad!
Och visst finns det inte fattiga människor i Europa – Johanne har ju inte en enda invandrare i sitt kvarter – är inte det ett bra bevis? Ja och vi vet ju alla att de som kastar sten egentligen bara är våldskåta (att de ägnat åratal av förhandlingar för att slippa våld är bara ett fult tricks – dom har ägnat 20 års aktivism bara för att få kasta gatsten i ett par timmar 2007!). Folk riskerar långa fängelsestraff, terroriststatus och livslånga trakasserier från staten. Men det är ju givetvis bara för att det är kul.
Då svarar Johanne att det är inte alls så det ligger till, det är inte synd om de ungdomar i Europa idag som inte har några somhelst framtisdutsikter. 70-talsvänstern är ju idag en del av etablissemanget – ja se bara på Johanne själv som numera har en schysst anställning på Aftonbladet (en tidning som för övrigt förstör jävligt många fler liv än kravallerna i Köpenhamn).

Ta bara dom här strejkande syndikalisterna som exempel. Det är ju helt uppenbart att dom får slag, pepparsprej och hundnafs i ansiktet bara för att dom tycker det är kul! Verkligheten GÅR att helt reducera utifrån mina fördomar om min egen tonårsrevolt, det måste gå!
Om kidsen svälter kulturellt – kan dom inte bli sensationsjournalister som jag?! Marie Antoinette fnittrar hysteriskt i sin grav.
Johanne pekar dock på en bra grej – och det är att ungdomarna i Köpenhamn slåss för rent egenintresse. Men. Det handlar inte om att göra karriär på någon biståndsorganisation. Det handlar inte om att vinna lite anseende i kulturkretsar. Det handlar inte om att till slut få vara med på Elit-listan eller vad som nu kan vara Hildebrantska livets mål. Det handlar om ren och skär klasskonflikt. Om rätten till någon form av värdigt liv. Johanne lyckas glömma bort, trots att hon i rubriken kallar ungdomar för skitungar, att hon har väldigt lite gemensamt med dagens ungdom. Detta kan ses som en påminnelse.
Du och din bag in box-röda skitvänster kan dra åt helvete Johanne.
Andra intressanta bloggar om: mediaråttor, sellouts, proggnäsor, alkisar, aftonbladet
Konfliktnews: redundans , Petter, Samhällsfeber
mars 4, 2007 kl 12:40 e m
[...] Och efter att ha skrivit upp bråket så börjar krönikörer nu tävla i att ta avstånd, läs Olles underbara sågning av den löjliga och ganska illa skrivna krönikan av Johanne Hildenbrandt. [...]
mars 4, 2007 kl 1:08 e m
Öppet brev till skit-Johanna:
Hej Johanna,
jag ville bara försäkra mig om att du lämnar ditt godkännande ang. en eventuell våldtäkt på dig. Jag är nämligen nyligen hemkommen från Albanien och sett hur folk verkligen lider. Så jag ville bara försöäkra mig om att skitkärringar som du inte kommer börja böla över lite våldtäkt eller annat. För kvinnorna i Arlbanien som jag besökte på de autonoma kvinnohusen är både fattiga OCH våldtagna. De befinner sig sannerligen i en mer prekär sittuation än mediakåta kärringar som du i Sverige.
Jag vill också att du skall veta att du har mitt stöd i kritiken mot de gnälliga jävla hemlösa i Stockholm. De hemlösa i Albanien hade nämligen inte ens trappuppgångar att sova i. Jävla bortskämda skithemlösa svenskar asså!
Det enda som förvånar mig är hur du kan sitta och gnälla över lite söndertrasade fönster och nedbrunna bilar på din skittidning. Jag menar i Albanien hade många inte ens bilar att bränna upp eller fönster att slå sönder. Engagera dig i något viktigt jävla skitkärring.
Med vänliga skithälsningar,
Redundans
mars 4, 2007 kl 1:12 e m
Hahahah… kolla första svaret här. Jag tror egentligen det applicerar på de flesta kulturråttor.
http://xazax.wordpress.com/2007/02/08/det-tysta-landet/
De är alla tråkiga medströmssimmare… stinkande döda fiskar… i en ström av avfall.
mars 4, 2007 kl 2:44 e m
[...] från Olle i Stockholm [...]
mars 4, 2007 kl 2:54 e m
Jag sympatiserar 100% med aktivisternas mål. Med de historia Ungdomshuset har är det moraliskt sett deras, anser jag. Och jag är 200% emot den vedervärdiga polisinsats som har gjorts i Danmark.
Men när jag läser om s.k. aktivister som anser att de har rätt att ta över gator och bränna oskyldiga privatpersoners bilar för att skydda sig själva (och att de ”hoppas att ägarna är försäkrade”), det är då jag är frestad att hålla med Johanne Hildebrandt.
Att det i leden finns en mängd aktivister som brinner för sakens skull och vill kämpa med fredliga medel, det vet jag även om det inte syns överdrivet mycket i tidningarna. Men varför kan de politiska vänsterfalangerna (till vilka jag f.ö. själv tillhör) aldrig erkänna att de till de egna leden lockas en mängd svagsinta skitungar som vill ha lite action och som egentligen drivs av samma pöbelkrafter som fotbollshuliganerna?
Hildebrandt är för generaliserande, inget snack om det, men det hon säger stämmer i alldeles för hög grad i alldeles för många fall.
mars 4, 2007 kl 4:59 e m
väl rutet olle!
Lambasta:
Om det är något vänstern sysslat oerhört mycket med under min ringa tid här på jorden så är det just erkännande av att rörelsen lockar till sig ”våldskåta idioter”. Jag kan föreställa mig att en och annan som kastat sten i Köpenhamn aldrig ens varit i ungdomshuset, så vadå? Förändrar det någonting?
Många slänger sig in i debatter med själ och hjärta, ivriga att få förklara att det visst finns en ”bra” vänster, som har ”fina” mål och som inte alls sysslar med våld. Jag har varit där. Vad leder det till? Vad har vänstern att vinna på att säga att ”visst finns det rötägg i rörelsen, men de är inga ”riktiga” vänsteraktivister? Jag tycker hela inställningen luktar surt rödvin.
Menar du förresten att de som verkligen brinner för saken är de som är fredliga? Och tvärtom, att de som inte är fredliga inte brinner för saken på riktigt? Då är du en ulv i fårakläder, och det känns löjligt att du anser att du själv tillhör ”de politiska vänsterfalangerna”.
mars 4, 2007 kl 7:23 e m
Härligt Olle!
Vore trevligt om den vidriga ursäkten till människa kommenterade det du skrivit, men trist nog så vågar hon väl inte ens läsa det… :/
mars 4, 2007 kl 9:14 e m
”Menar du förresten att de som verkligen brinner för saken är de som är fredliga? ”
Klart som fan att jag menar det. De flesta som verkligen brinner för sin politik är pålästa och medvetna och vet att politiska våldsamheter i de allra flesta fall är både kontraproduktivt för de mål man vill uppnå och destruktivt ur ett större samhällsperspektiv. Visst brinner de, men för kampen, inte för målet.
Villket, än en gång, SJÄLVKLART inte ursäktar danska statens beteende. Jag har redan valt sida och jag stöttar ockupanterna. Men jag önskar att jag något gång kunde säga att det bara var mina politiska fiender som förföll till hjärndött barbari, inte de i min ideologiska närhet.
”Ulv i fårakläder”, förresten? Vilket retoriskt århundrade kommer du ifrån? Kan ”klassförrädare” vara långt borta…?
mars 4, 2007 kl 9:30 e m
Till klassförrädaren Lambasta:
Prylen med din pacifism är att den inte har någon förankring i den kamp som faktiskt förs. Politik handlar inte om vem som har bäst argument. Politik är inte en paneldebatt där alla får säga sitt och det finns en objektiv och rättvis ordförande. Politik är MAKT. Den som vinner en politisk strid har helt enkelt varit starkast.
Den enda skillnaden på autonomt våldsutövande och den politik som kommer från lobbygrupper är att lobbygrupperna stödjer sig på statsmaktens våldsmonopol. Den vänster som idag pratar sig torr i halsen om att använda demokratiska metoder, utnyttjar dagligen landvinningar som skett genom fysiska klasskonfrontationer.
Våld sker överallt i samhället. Det sker lika mycket när Liberala ungdomsförbundet får igenom en arbetarfientlig lagstiftning, som när anarkister kastar sten. Om du inte kan se det samhälleliga våld som sker varje gång en människa går under av fysisk eller psykisk ohälsa, så är du inte lite naiv.
Det är ju inte sällan som underliggande våld är betydligt mer grovt än om det sas kommer upp över ytan och görs explicit. Ta t.e.x en kuvad fru som i decennier utstått mobbning och trakasserier av sin man, men som till slut bestämt sig för att slå honom sönder och samman.
Men åter till mer konkret politiskt våld. Det är ingen här som romantiserar det mer än nödvändigt. Men nu är ju faktiskt våldet högst nödvändigt. Den danska staten har tagit ”kriget mot terrorismen” till sin egen huvudstad, och det finns inget annat än värdighet i att försöka slå tillbaka de attackerna.
Är det t.e.x inte ökat våld med ökad polisnärvaro, ökad bevakning och en allmänt mer repressiv kontroll över ett lands befolkning? I sådana fall tycker jag att man inte helt skall fördöma de kamper som försöker driva tillbaka den utvecklingen (vilket såklart kräver så oerhört mycket mer än konfrontationer, det kräver en rik flora av aktiviteter).
Ja du har egentligen inte så mycket att komma med. Den danska staten har begått ett massivt övergrepp på sin egna mark, och du sitter i Sverige och grinar för att folk drar den konflikten till sin spets.
Politik ÄR våld. Det handlar bara om att urskilja vad som är progressivt våld, vad som är taktiskt och vad som ger bra resultat. Och där kan jag hålla med om att vänstern har mycket att arbeta med. Men dina humanistfloskler biter inte på mig.
mars 4, 2007 kl 10:34 e m
Redundans:
Jag delar din grundhållning här, det vet du nog. Och trots att din kommentar är j-ligt raljant och ”på skoj” måste jag få berätta hur en kvinna kan reagera inför den.
Jag VET ditt syfte med detta, och jag VET att det är för argumentationens skull och ingenting annat. Men din kommentar innehåller ett manligt hot om våldtäkt, det är det allra första jag registrerar. Och kroppen låser sig. Det är inte rationellt, och den rädsla jag och andra kvinnor känner över axeln på väg hem är inte heller rationell. Men vi är präglade i den rädslan, och jag rycker till av din kommentar. Och den påminner mig, trots att det inte är syftet, att Johanne Hildebrant och jag är sådana som män kan våldta.
När du sedan kallar henne för ”kärring” kan jag inte ta din kritik på allvar alls. Vad har hennes kön med saken att göra?
Synd, för jag håller ju med dig om att hennes argument suger.
/Syrran
mars 4, 2007 kl 11:41 e m
Lambasta:
De flesta pålästa som du tänker på har isåfall antagligen pluggat natinalekonomi. Historieböckerna, som du uppenbarligen knappt öppnat, är inte samma sak som sagoböcker. Även om ditt isolerade liv här i ”folkhemmet” kanske lurar dig att tro det. (jag är inget fan av skolböcker i historia dock).
”destruktivt ur ett större samhällsperspektiv” sa du? Vilket samhälle är det du tänker på som bör bevaras? Du vill värna de sanna värdena förstår jag, rättvisa, bra vård.. och varför inte slänga in demokrati och yttrandefriheten också?
Det är just det som är grejen, alla vänstermånglare som hela tiden vill gå omkring och känna sig skuldfria. Jag har en intressant upplysning till dig: det kommer inte hända. Vänstern kommer alltid att demoniseras. Det förändras inte av att du fördömer eller att du kan känna dig riktigt duktig när du beklagar hur jobbigt det är med alla drägg inför dina folkpartistkompisar.
mars 5, 2007 kl 7:43 f m
Nej, vi befinner oss uppenbarligen inte på någon plattform där vi kan diskutera. Jag har hört argumenten förr och får samma sura uppstötningar varje gång.
För övrigt får du gärna förakta mina åsikter. Men tillskriv mig inte åsikter som jag inte har framfört, tack.
Ja, ökade polisiära insatser ÄR våld och det samhälleliga våldet är i många fall värre än det fysiska.
Jag fördömer inte kampen som försöker driva tillbaka den utvecklingen. Tvärtom högaktar jag den. Jag fördömer bara de tragiska personer som spelar makthavarna i händerna med att göra kampen fysisk och därmed fruktlös.
Politik är inte våld per definition.
Jag vill inte bevara dagens samhälle. Jag vill bygga upp ett nytt. Sammandrabbningarna är kontraproduktiva och undergräver förtroendet för oss som vill komma framåt.
Ja, jag vill försvara demokratin. Inte på grund av demokratins romantiserade förträfflighet i sig. Men för att jag tror att trots dess brister är det bara en demokratisk grundval som kan bygga upp ett samhälle. Idag har vi en skendemokrati men den blir vi inte kvitt genom att ytterligare undergräva den. Ren pragmatik. Och jag slänger gärna in yttrandefrihetens betydelse också.
Jag känner mig inte skuldfri och vet att kamp kräver offer. Jag är ingen pacifist. Men revolutionärt våld sparar jag till den dag då det dels är den enda utvägen, dels kan leda till något som helst konstruktivt.
Men mina humanistfloskler biter som sagt inte på dig, så jag ska lämna er i fred att smeka varandras kön i den revolutionära ormgropen. Att ni inte inser att ni är etablissemangets viktigaste stödtrupper kan man kanske förklara med en alltför hastig läsning av historieböckerna vid ung ålder?
Adjö.
mars 5, 2007 kl 10:07 f m
Syrran : Jag var mycket medveten om att jag utnyttjar just den maktordningen för att visa på hur hon använder en helt annan maktordning. Jag tycker att det hot jag använder mig av är avskyvärt. Det skrevs i stundens hetta och jag skulle antagligen inte utrycka mig så nu i efterhand. Ordval som kärring osv. är dock högst medvetna för att visa på att dessa är lika relevanta som snorungar osv. som hon använder sig av. På dessa områden ironiserar jag endast över hennes språkbruk. Just genom att kärring inte är ett ordval som jag naturligt skulle använda mig av.
mars 5, 2007 kl 10:15 f m
[...] att visa en sak: Historien är inte slut. ————- Läs mer hos redu, Olle, feber och [...]
mars 5, 2007 kl 11:04 f m
Johanne Hildebrand är en stackars nolla som gjort sig en förmögenhet på att skriva undermåliga fantasyböcker. Hennes krönika kan inte läsas som annat än den ekonomiska maktens försvar för sin rätt att fortsätta svina utan vett och sans.
mars 5, 2007 kl 11:34 f m
redundans: jag reagerade likadant som syrran. som kvinna blir man rädd när hot om våldtäkt kommer upp, även om hotet riktar sig mot en medelklass och medelkass journalist.
johanne är för övrigt journalisten som under israels krig mot libanon i somras skrev att hon inte begrep vad de libanesiska morsorna pysslade med. springa runt i total panik med ungen på armen istället för att lugnt och sansat sätta sig i ett skyddsrum, gudvadidiotisktochvartärlibanesernaskrismedvetande? efter den krönikan blir jag de facto äcklad av att se människan på bild.
mars 5, 2007 kl 12:39 e m
[...] Våldtäkten. jag ville bara försäkra mig om att du lämnar ditt godkännande ang. en eventuell våldtäkt på dig. [...]
mars 5, 2007 kl 12:51 e m
[...] Mer nya Blogginlägg om händelser kring Ungdomshuset: Bästa journalistråtta – engagera dig i något vettigt! -/- DN:s brist på mod och polisens politiska kampanjer -/- kravaller i köpenhamn, med anledning [...]
mars 5, 2007 kl 12:54 e m
Demokrati i extremisternas version är: Den med mest gatsten vinner.
Sedan när blev det demokrati?
mars 5, 2007 kl 12:58 e m
akuhujan : Jo jag förstår det. Den kännslan beskrivs som orationell. Och det kanske skulle kunna tänkas att det jag skrev inte heller var rationellt. Men det kanske är att lämna för stort utrymme för irrationalitet.
mars 5, 2007 kl 3:51 e m
Kalle E:
Nej, ”den som håller i batongen har alltid rätt” -oavsett om det betyder undantagstillstånd, fullständigt rättsvidriga och godtyckliga gripanden, olagliga husrannsakningar, misshandel etc etc osv osv
mars 5, 2007 kl 4:05 e m
Har du mailat henne? Skulle vara roligt att få ett svar ändå.
mars 5, 2007 kl 4:53 e m
Och jag antar att ni gärna skulle vilja vara nere i Köpenhamn och hjälpa till och bränna och förstöra? Jag antar att det är lika ok ifall några skulle roa sig med att förstöra era saker och bränna ner era föräldras hus och läghenheter. Ursäkta men ni är bortskämda skitungar som bara vill ha allt serverat precis som Johanna säger, btw är det ok ifall någon våldtar era mammor och systrar, eller har de redan ställt upp för kampens skull.
mars 5, 2007 kl 5:17 e m
Maleandro : Jag antar att du är en av de där sura skitgubbarna (41 år) som redan fått allt serverat på silverfat (det välfärdssystem vår generation bara läser om i historieböcker). Du har en rätt redig inkomst som designer och det var ett bra tag sedan du hade ett ”ring och spring”-jobb på Konsum. Men oj, världen kanske inte var så svartvit. Jag själv kanske inte är en skitunge. Jag kanske är runt 30 och jobbar 8 timmar varje dag för att få ihop till hyran som alla andra. Kanske har jag en liten unge som jag längtar till hela dagarna på jobbet. Kanske har vi egna lägenheter som vi gärna skulle slippa få brandhärdade. Kanske är det så att vi ser på det som händer i danmark i ett större perspektiv. Kanske kan vi trots att vi inte är över 40 år tänka POLITISKT.
Men nä, så kan det ju inte vara. Då skulle det bli så jobbigt att skriva dumma kommentarer på bloggar.
mars 5, 2007 kl 8:58 e m
Vad duktig du är som läst på för att kunna ”trycka” till mig, tyvärr så är du rätt fel ute. Men är det verkligen våld du vill lära ditt barn är det enda rätta för att försvara sina åsikter, i såfall är det väl ok att bränna ner grannens lgh när han glömt att tömma luddet i torktumlaren? Felet med de bortskämda ungarna är att de inte tänker på ngt annat än sina egna behov, och de går alltid före alla andras. Politik är att försöka göra det så bra för så många som möjligt, inte servera små tonåringar det de skriker efter, och i längden innebär det att alla inte alltid kan få det de vill, inte ens du och jag.
mars 5, 2007 kl 11:32 e m
[...] är fortfarande hett hos Konflikt och var annars liksom? Olle, Petter diskuterar vidare. Syrran kommenterar migrationspolitiken och Red Metal går in i [...]
mars 6, 2007 kl 7:02 f m
Maleandro : Vad skönt att verkligen har förmågan att snappa upp det essentiella i min kommentar. Att jag i sverige bemödar mig att se hur ett Ungeren faktiskt kan vara viktigt för det danska samhället och hur kommunens aggerande antagligen kommer ligga till grund för en ökad alienering för unga danskar, handlar alltså om att jag bara ser till mina egna behov. Jo man tackar.
mars 6, 2007 kl 9:18 f m
[...] konflikter hos Olle, Petter och Red Metal. Jag väntar på brudarna, man kan inte länka till uteslutande snubbar hur [...]
mars 6, 2007 kl 1:32 e m
Är det inte ok att mörda grannar som lämnar ludd i torktumlaren? Egentligen…
Tänk om ALLA skulle lämna ludd… då skulle torktumlarna börja brinna, branden sprida sig och hela städer gå upp i lågor.
Egentligen är det enda som förhindrar denna luddchock allt oavlönat ludd-plockar-arbete som VISSA VÄGRAR BIDRA MED!?
Så om du inte plockar ludd i torktumlaren vill du bränna ner allt. Djävla as!
mars 24, 2007 kl 5:41 f m
Hoppas ingen missade att Johanne (enligt Aftonbladet) var nära att stryka med i Irak häromdan. If only…
maj 6, 2007 kl 6:52 e m
[...] Våldtäkten. [J]ag ville bara försäkra mig om att du lämnar ditt godkännande ang. en eventuell våldtäkt på dig. [...]